Ko īsti dara UX dizaineris?

Kas ir UX dizains un ko patiesībā dara UX dizainers? Joprojām šajā jomā valda daudz neskaidrību, tāpēc, būdams UX dizainers, bieži vien pirmais uzdevums jaunajā darbā ir skaidri izskaidrot, kādu vērtību jūs sniegsiet uzņēmumam un kā to darīsiet.

Šī raksta mērķis ir divkāršs. Ja esat iesācējs UX dizaina jomā, tas sniegs skaidru skaidrojumu par to, kas ir UX un ko tas nozīmē. Ja esat UX dizainers, tā mērķis ir sniegt jums skaidru un kodolīgu atbildi uz šo pārāk bieži uzdoto jautājumu: Ko dara UX dizaineris?

1. Kas ir UX dizains?

Pirms mēs pētām, ko dara UX dizaineri, vispirms ir svarīgi noskaidrot, kas īsti ir UX dizains. UX dizaina uzmanības centrā ir mijiedarbība starp reāliem lietotājiem un ikdienas produktiem un pakalpojumiem, piemēram, tīmekļa vietnēm, lietotnēm un pat kafijas automātiem. Tā ir ārkārtīgi daudzveidīga disciplīna, kas apvieno psiholoģijas, uzņēmējdarbības, tirgus izpētes, dizaina un tehnoloģiju aspektus.

Kā redzat, UX dizaineriem ir jāvalkā daudz dažādu cepuru! Vispirms aplūkosim, no kurienes nāk termins UX dizains un kā tas ir attīstījies.

UX nav nekas jauns. Patiesībā šis termins ir pazīstams jau kopš deviņdesmito gadu sākuma, un to radīja Donalds Normans (Donald Norman), kad viņš strādāja Apple kā kognitīvais zinātnieks. Donu Normanu interesēja visi aspekti, kas saistīti ar lietotāja pieredzi ar produktu vai pakalpojumu, tostarp rūpnieciskais dizains, grafika, saskarne un fiziskā mijiedarbība. Lai aptvertu visus dažādos elementus, kas nosaka, kā lietotājs jūtas, mijiedarbojoties ar produktu, viņš nāca klajā ar terminu "lietotāja pieredze".

Kopš šī termina rašanās UX dizains ir kļuvis par sinonīmu labam biznesam; tikai tie produkti un pakalpojumi, kas nodrošina nevainojamu lietotāja pieredzi, gūst panākumus tirgū. Vēlaties to redzēt darbībā? Lūk, 5 izcili, reāli piemēri par izcilu UX dizainu.

UX dizains darbībā

Tātad mēs zinām, ka UX dizaineri ir svarīgi, un mums ir izstrādāta jēdziena "UX" definīcija - bet kā tas patiesībā izskatās darbībā?

Iedomāsimies, ka jūs iepērkaties tiešsaistē, lai iegādātos apavu pāri. Jūs atrodaties kategorijā "apavi", un tur ir vairāk nekā trīs simti dažādu pāru, kurus varat aplūkot - lieliski! Tad jūs saprotat, ka nav iespējams atlasīt rezultātus, un tas nozīmē, ka jums ir jāizlasa simtiem nepiemērotu apavu, pirms jūs atrodat to, ko meklējat. Galu galā jūs nonākat līdz tām un pievienojat tās savam grozam. Jūs esat gatavs veikt pirkumu, un jums kā jaunam klientam ir jāizveido jauns konts. Labi, nekādu problēmu - līdz redzat, ka ir jāaizpilda vismaz desmit obligāti aizpildāmie lauki! Apavu iegāde šajā tīmekļa vietnē sāk šķist vairāk apgrūtinoša, nekā tā ir tā vērta, tāpēc jūs nolemjat pamest kuģi un meklēt citur.

To sauc par sliktu lietotāja pieredzi. Tomēr UX attiecas ne tikai uz tīmekļa vietnēm; jebkura veida produkts vai pakalpojums, ar kuru saskaraties, rada noteikta veida pieredzi. Vai to ir viegli lietot? Vai tas ļauj jums veikt vēlamos uzdevumus ar minimālu piepūli? Vai tas ir loģisks un efektīvs? Visi šie rādītāji liecina par labu vai sliktu lietotāja pieredzi. Tagad, kad esam noskaidrojuši, kas ir UX dizains, atgriezīsimies pie mūsu sākotnējā jautājuma:

2. Ko dara UX dizaineris?

Ja apsverat UX dizainera karjeru, jums būs svarīgi zināt, kā ikdienā strādā UX dizaineri. Ar kādiem projektiem jūs varētu strādāt? Kāda ir jūsu loma uzņēmumā? Ko patiesībā dara UX dizaineris?

Freds Bīčers diezgan labi raksturo UX dizainera lomu. UX dizainera uzdevums ir padarīt produktus un tehnoloģijas lietojamus, patīkamus un pieejamus cilvēkiem. UX dizaineri parasti strādā plašākā produktu komandā un bieži vien ir tilts starp lietotāju, izstrādes komandu un galvenajām ieinteresētajām pusēm.

Jūsu kā UX dizainera uzdevums pirmkārt un galvenokārt ir aizstāvēt galalietotāju vai klientu. Neatkarīgi no tā, vai izstrādājat pilnīgi jaunu produktu, izstrādājat jaunu funkciju vai veicat izmaiņas esošajā produktā vai pakalpojumā - UX dizainerim ir jāņem vērā, kas ir labākais lietotājam un vispārējai lietotāja pieredzei.

Vienlaikus jūs esat atbildīgs arī par to, lai produkts vai pakalpojums atbilstu uzņēmuma vajadzībām. Vai tas atbilst izpilddirektora vīzijai? Vai tas palīdzēs palielināt ieņēmumus vai saglabāt lojālus klientus?

Projektu veidi, ar kuriem strādāsiet, katrā uzņēmumā būtiski atšķirsies, tāpat kā jūsu komandas lielums un jūsu prioritātes. Iespējams, jūs izstrādāsiet tīmekļa vietnes, mobilās lietotnes un programmatūru vai pat izstrādāsiet dizainu balss, AR un VR ierīcēm! Daži UX dizaineri koncentrējas uz pakalpojumu, nevis taustāmu produktu izstrādi, piemēram, izstrādā vispārējo pieredzi, izmantojot sabiedrisko transportu vai nakšņojot viesnīcā. Ir daudz specializētu amatu, kas ietilpst UX deisgn jomā. Šajā rokasgrāmatā mēs esam sadalījuši dažus visbiežāk sastopamos UX amatu nosaukumus un to nozīmi.

Arī ikdienas uzdevumi var atšķirties atkarībā no jūsu amata un uzņēmuma, kurā strādājat. UX joma ir saistīta ar pētniecību, testēšanu, biznesa analīzi, projektu vadību un dažādiem psiholoģijas principiem, kā arī ar praktiskiem dizaina uzdevumiem, piemēram, stiepļu rāmju veidošanu un prototipu veidošanu.

Neraugoties uz šī amata daudzveidību, ir dažas vispārīgas funkcijas, kuras var sagaidīt no UX dizainera, tostarp:

  • lietotāju izpētes veikšana;
  • lietotāju personāžu veidošana;
  • digitālā produkta informācijas arhitektūras noteikšana;
  • lietotāja plūsmas un vadošo modeļu izstrādāšana;
  • prototipu izveide;
  • lietotāju testēšanas veikšana;

Ir svarīgi apzināties, ka UX dizaineri parasti nav atbildīgi par produkta vizuālo dizainu. Drīzāk viņi pievēršas lietotāja ceļojumam un tam, kā produkts ir strukturēts, lai atvieglotu šo ceļojumu.

3. Kādi ir tipiskie UX dizainera uzdevumi un procesi?

Kā UX dizainers jūs iziesiet katru UX dizaina procesa posmu, lai pārliecinātos, ka visi produkti ir izstrādāti, domājot par lietotāju. Kādi uzdevumi jūs sagaida ikdienā? 

Lietotāju izpētes veikšana

Sākotnējais UX dizaina procesa posms ir tas, kurā notiek izpēte. Parasti UX dizainers no klienta vai sava vadītāja saņem instrukciju ar lūgumu veikt projekta izpēti.

Kā piemēru izmantosim fiktīvu ātrās ēdināšanas ķēdi "Foodies". Iedomājieties, ka "Foodies" vēršas pie jums, jo vēlas izstrādāt jaunu lietotni. Pirmkārt, UX dizainera uzdevums būtu apvienot pētījumus uz vietas, lai gūtu pilnīgu priekšstatu par to, kam viņi izstrādā dizainu. Tas varētu ietvert pašreizējās tīmekļa vietnes piedāvājuma pārskatīšanu, esošo lietotāju intervēšanu, lai noteiktu iespējas un sāpju punktus, un konkurentu izpēti, lai noskaidrotu, kas vēl ir pieejams. Šie uzdevumi ļauj UX dizainerim precīzi noteikt galvenās funkcijas, kas nepieciešamas minimālajam dzīvotspējīgajam produktam (citiem vārdiem sakot, produkta pirmajai iterācijai, kuru jāveido), un sākt veidot dažas sākotnējās lietotāju personības. Attiecībā uz Foodies, galvenās funkcijas varētu būt ēdienkarte, iespēja veikt rezervācijas tiešsaistē un vietējo filiāļu meklētājs. Īsāk sakot, lietotāja izpētes fāze ir tā, kad jūs plānojat projektu, precīzi nosakot, kam tieši jūs izstrādājat produktu un kādi ir lietotāju mērķi un problēmas saistībā ar produktu. 

Lietotāju personas

Pamatojoties uz plašu lietotāju izpēti, UX dizaineri var izveidot lietotāju personas. Šajā posmā tiek padziļināti pētīts, kādus uzdevumus katra persona vēlas veikt un kāpēc. Personas ir ļoti svarīgas stāstu stāstīšanas procesā gan dizaina izstrādes procesā, gan prezentējot savu dizainu klientiem vai ieinteresētajām personām.

Informācijas arhitektūra

Tālāk sāksiet domāt par to, kāds saturs ir nepieciešams un kā tas tiks strukturēts visā tīmekļa vietnē vai lietotnē. To dēvē par informācijas arhitektūru; izstrādājiet loģiskāko satura izkārtojumu un organizāciju. Laba informācijas arhitektūra nodrošina, ka lietotājs var viegli atrast meklēto un intuitīvi pārvietoties no vienas lapas uz nākamo bez ilgas domāšanas.

Lietotāju plūsmas un vadu shēmas

UX dizaineri izmanto dažādus rīkus, lai iezīmētu lietotāja ceļojumu pa produktu, tostarp lietotāja plūsmas un vadu karkasus. Lietotāju plūsmas ir pamata diagrammas, kas vizualizē pilnu lietotāja ceļu, izmantojot produktu, no ieejas punkta līdz pat galīgajai mijiedarbībai. Lietotāja plūsmas attēlo visu lietotāja ceļojumu, savukārt vadu shēmas sniedz viena ekrāna vai lapas divdimensiju kontūru. 

Prototipu veidošana un lietotāju testēšana

Kad ir izstrādāts produkta izkārtojums, UX dizainers izveido prototipus un veic dažus lietotāju testus. Prototips ir vienkārši samazināta jūsu produkta versija; simulācija, kas ļauj jums pārbaudīt savu dizainu, pirms tas tiek izstrādāts. Prototipi var būt gan visvienkāršākie papīra modeļi, gan reālistiskāki, augstas precizitātes interaktīvie prototipi, kas precīzi atdarina gala produktu. Prototipu testēšana ar reāliem lietotājiem palīdz izcelt dizaina nepilnības, pirms tiek radīts galaprodukts. Pirms dizains ir pilnībā pareizs, var notikt vairākas testēšanas kārtas. Kad esat pārliecināts, ka dizains patiešām atbilst lietotāju vajadzībām, jaunais produkts beidzot ir gatavs sākt izstrādi. UX dizaineri piedalās arī sprinta sanāksmēs, pārrauga produkta izstrādi, lai pārliecinātos, ka nav nekādu nepilnību, un palīdz veikt nelielus dizaina uzlabojumus, kad tas ir nepieciešams.

Vizuālais dizains

Jūs pamanīsiet, ka neviens no iepriekš minētajiem uzdevumiem nav saistīts ar produkta vizuālo dizainu. Lai gan daži UX dizaineri specializējas arī vizuālajā dizainā, tas parasti ietilpst lietotāja saskarnes (UI) dizainā. Tātad par galīgajiem attēliem, krāsu shēmām, ikonām un tipogrāfiju parasti rūpēsies UI dizainers. Ja jums ir neskaidrības par atšķirībām starp abām lomām, šeit atradīsiet lielisku ceļvedi, kurā izskaidrotas atšķirības starp UX un UI dizainu.

Pēdējais punkts, kas jānorāda, ir tas, ka UX dizainera darbs reti kad ir pabeigts pēc produkta palaišanas. Būs nepieciešami uzlabojumi, nelielas izmaiņas, jaunas versijas, atgriezeniskā saite, kas jāievāc, un analītika, kas jāapspriež ar komandu. UX dizaina process ir ļoti iteratīvs, un UX dizainera karjera ir tikpat daudz saistīta ar sadarbību un koordināciju, cik ar dizainu.

4. Kādas prasmes nepieciešamas UX dizainerim?

Tā kā UX dizaineriem ir tik daudzveidīgs uzdevumu klāsts, viņiem ir nepieciešams ļoti dažādu prasmju kopums. Papildus tehniskajām un dizaina prasmēm, piemēram, vadlīniju veidošanai, prototipu veidošanai un datu un atsauksmju interpretēšanai, UX dizaineriem nepieciešamas arī noteiktas "mīkstās" prasmes. Pielāgojamība, komunikācija, empātija, problēmu risināšana un komandas darbs - tās visas ir būtiskas prasmes. Kā UX dizainerim ir svarīgi, lai jūs spētu efektīvi sadarboties ar apkārtējiem - sākot no klientiem un ieinteresētajām personām līdz izstrādātājiem un kolēģiem dizaineriem, līdz pat gala lietotājam. Arī zināšanas par uzņēmējdarbību ir ļoti noderīgas UX dizaina nozarē. Ir svarīgi izprast gan uzņēmuma mērķus, gan mērķauditorijas vajadzības, un, izstrādājot dizaina risinājumus, tos saskaņot. Paturiet prātā, ka, ja vēlaties kļūt par pilnvērtīgu dizaineri, jums būs jāapgūst arī citas specialitātes, piemēram, mācoties tīmekļa izstrādi vai UX teksta sastādīšanu. Tas jo īpaši attiecas uz gadījumiem, ja strādājat par UX dizaineri kādā jaunuzņēmumā.

5. UX dizainera darba tirgus un algas

Kā jau minējām, labs UX ir kļuvis par sinonīmu labam biznesam, jo apmierināti lietotāji ir labi biznesam! Pieprasījums pēc UX dizaineriem ir radikāli pieaudzis, un, tā kā tehnoloģiju nozare turpina attīstīties, UX dizaineriem ir svarīgāka loma nekā jebkad agrāk. Tas jo īpaši attiecas uz UX dizaineriem, kuri ir savas jomas līderi un piedalās tendencēs, kas padara UX dizainu tik aktuālu un vajadzīgu. Šis pieprasījums atspoguļojas arī vispārējā UX dizaineru vidējās algas pieaugumā. Citiem vārdiem sakot, karjeras perspektīvas UX dizaina jomā ir lieliskas. Tomēr darba tirgū var būt ļoti liela konkurence! Ja vēlaties patiešām izcelties tirgū, mēs iesakām veidot attiecības ar UX dizaina mentoru un izstrādāt patiešām darba vietas pelnošu UX dizaina portfolio.

6. Kopsavilkums un turpmākā lasāmviela

Kā redzat, UX ir aizraujošs, daudzveidīgs un ļoti apmierinošs karjeras ceļš, kas var jūs aizvest daudzos virzienos. Cerams, ka tagad jums ir labs priekšstats par to, ko UX dizaineris patiesībā dara un kā to izskaidrot ikvienam, kurš to jautā! Ja vēlaties uzzināt vairāk par to, ko nozīmē strādāt UX jomā, iepazīstieties ar turpmāk minēto informāciju:

Saistītie raksti

Līderības prasmes – 10 svarīgākās prasmes darba vietā, lai gūtu panākumus

Būt vadītājam nav viegls uzdevums. Ir ārkārtīgi grūti vadīt cilvēkus, ja nespēj vadīt pat sevi. Lai kļūtu par labāko līderi, ir jābūt labām līdera prasmēm ...

LASĪT VAIRĀK

Laika vadības prasmes

Kādas tās ir, kā tās uzlabot un piemēri?

Vai jums kādreiz ir bijusi sajūta, ka dienā nav pietieka ...

LASĪT VAIRĀK

Komandas efektivitāte: Teorija, modeļi, faktori un piemēri

Vai jūs saprotat komandas efektivitātes vērtību mūsdienu straujajā pasaulē? Ja kādreiz esat bijis komandas dalībnieks, pastāv liela iespēja, ka jūsu atbilde ir poz ...

LASĪT VAIRĀK